فرایند سیستمی کسب‌وکار شما؛ مسئله حیاتی است

 

 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در کسب‌وکارتان به شکل ویژه‌ای توجه کنید؛ قابلیت تکرارپذیری رویه کسب‌وکار شماست. اگر کسب‌وکار شما در هسته مرکزی خود شخص یا اشخاصی را دارد که نبودشان عملکرد کسب‌وکار  شما را مختل می‌کند، کسب‌وکار شما فاقد قدرت ادامه حیات است.

 

چهار نوع سیستم اصلی وجود دارد که فارغ از حوزه فعالیت هر کسب‌وکار اساس فرایند عملیاتی یک سازمان را شامل می‌شود. این سیستم‌ها عبارت‌اند از:

  • سیستم بازاریابی

ایجاد جریانی مستمر از مشتریان راغب برای کسب‌وکار

  • سیستم فروش

پرورش مشتریان راغب، پیگیری و تبدیل به خرید

 

اهمیت زیرساخت‌های تبلیغاتی برای کسب‌وکارهای کوچک

 

  • سیستم تأمین نیاز

کاری که در ازای پول برای مشتری انجام می‌دهید

  • سیستم مدیریت

حسابداری، پذیرش، منابع انسانی و... همه مواردی که به پشتیبانی از سایر بخش‌ها مربوط می‌شود

هر 4 سیستم به خودی خود برای کسب‌و کار شما ضروری است اما بسیاری از کسب و کارهای کوچک در  حالی که درگیر تامین نیاز و مدیریت  مشتری می‌شوند از دو سیستم اول غافل می‌شوند و همین امر موجب می‌شود تا  با وجود ارائه خدمات یا محصولات عالی همیشه در مشکلات دست و پا بزنند چرا که مشتریان تا قبل از خرید متوجه نمی‌شوند که محصولات شما چقدر خوب است. لازم است برای بقا هم که شده سیستماتیک بودن فرآیند سازمان خود را جدی بگیرید.

 

سیستم کسب‌وکار دقیقاً چیست؟!

به طور خلاصه سیستم کسب‌وکار، رویه‌هایی مکتوب و فرایندهایی است که بدون نیاز به حضور شما کسب‌وکار را هدایت می‌کند. در اصل این سیستم‌ها دستورالعمل‌هایی عملیاتی هستند که پیچ‌وخم فرایند جاری سازمان شما را شرح می‌دهند.

اغلب به دلیل "ماهیت دفتری" و "ضروری ندانستن" سیستم‌ها، مکتوب کردن آنها مورد غفلت واقع می‌شود.

 

مزایای زیادی برای این سیستم‌ها وجود دارد:

  • دارایی ارزشمندی ساخته می‌شود
  • موجب مقیاس‌پذیری و تشدید قدرت سازمان شما می‌شود
  • تجربه‌ای با "ثبات"برای مشتریان خود ارائه می‌کنید
  • هزینه نیرو انسانی را به‌شدت کاهش می‌دهید

 

از مشکلات عدم سیستماتیک شدن کسب‌وکارها

بگذارید سؤالی از شما بپرسیم؛ اگر به مدت 6 ماه سرکار نروید چه اتفاقی برای کارتان رخ می‌دهد؟! اگر با عدم حضور شما کسب‌وکارتان نابود می‌شود باید بدانید شما صاحب کسب‌وکار نیستید بلکه کسب‌وکار خودِ شمایید. از جمله مشکلات جدی عدم سیستماتیک شدن کسب‌وکار شما قرار گرفتن در شرایط دشوار اجرایی است، شرایطی که اجازه کار "روی کسب‌وکار" را ندارید چرا که سخت مشغول کار "درون" آن هستید.

 

چطور کسب‌وکار خود را سیستماتیک کنیم؟!

وظیفه شما به عنوان کارآفرین و صاحب کسب و کار این است که نوآور و سازنده سیستم باشید. اولین قدم برای این کار تصور کردن کسب‌وکارتان با مقیاس 10 برابر بزرگ‌تر و ترسیم نقش‌های موجود است. سپس شرح وظیفه برای هر یک از نقش‌های ترسیم شده و درنهایت تهیه چک لیستی برای انجام درست هریک از وظایف است.

 

 

 

اردیبهشت 1403- شرکت آتیه رسام ره نگار (پلانت)

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش